IV Konferencja dla branży motoryzacyjnej „Smart Factory – nowoczesne podejście do produkcji” za nami

RedakcjaAktualności

Konferencja dla branży motoryzacyjnej to dla nas tradycja. Zagościła w naszym kalendarzu marketingowym 4 lata temu i  z roku na rok zyskuje coraz większe zainteresowanie. W tym roku frekwencja przerosła nasze oczekiwania i sami się zastanawialiśmy skąd wynika tak duże zainteresowanie. Zapytaliśmy o to naszych gości i najczęściej padały takie odpowiedzi jak możliwość poznania nowych trendów i rozwiązań w aspekcie rozwiązań dla „Smart Factory”, wymiana doświadczeń czy przede wszystkim ciekawa tematyka konferencji. A o czym mówiliśmy?

Konferencję otworzył Wojciech Wąsik, Factory Automation Division Manager w Mitsubishi Electric, który wprowadził przybyłych gości do świata automatyki przemysłowej w kontekście przemysłu motoryzacyjnego oraz opowiedział o głównych kierunkach jakimi podąża branża i  naszych rozwiązaniach, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku.

Następnie nasz gość specjalny Klaudia Podkalicka, Kierowca Wyścigowy i Rajdowy, mówiła o tym jak kobiety radzą sobie w zdominowanym przez mężczyzn świecie motosport. W tym wystąpieniu nie mogło zabraknąć nawiązania do innych znanych kobiet w świecie motosportu, m.in. Jutta Kleinchmidt, zwyciężczyni rajdu Dakar w 2001 roku, Michele Mouton, wicemistrzyni świata w rajdach samochodowych w 1986 roku, czy Danica Patric, jako pierwsza kobieta w 2013 roku wywalczyła pole startowe na Daytona 500.

Główne aspekty „Smart Factory”, na których się skupiliśmy podczas  konferencji to:

  • Przetwarzanie i gromadzenie dużej ilości danych,
  • Wydajne sieci przemysłowe,
  • Edge Computing – analiza i selekcja danych na „krawędzi Internetu”,
  • „Artifical Intelligence” – sztuczna inteligencja w produkcji.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to nie wszystkie elementy inteligentnej fabryki, ale na ten moment, patrząc przez pryzmat procesów produkcyjnych, wydają się najbardziej wartościowe. Wszystkie zagadnienia poparliśmy przykładowymi wdrożeniami naszych partnerów, a zwieńczeniem tych wystąpień była prezentacja rozwiązań „Smart Factory” w Toyota Motor Manufactruing Poland w Wałbrzychu.

Techniczną część konferencji rozpoczęła firma MV Center Systemy Wizyjne tematyką systemów wizyjnych 3D, aplikacji „3D bin picking” oraz omówienia jak w prosty sposób połączyć robota Mitsubishi Electric z systemem wizyjnym 3D, ponieważ w tych aplikacjach wszystkie wymienione elementy „Smart Factory” są równie ważne. Ponadto, należy pamiętać, że systemy są wsparciem dla firm, w których brakuje lub będzie brakować pracowników. W kontekście technologii 3D przedstawiliśmy, gdzie taki system będzie miał najszybszy zwrot z inwestycji, biorąc pod uwagę uzyskanie dużej elastyczności systemu oraz ograniczenie mechaniki maszyny, co z kolei wiąże się z dodatkowymi korzyściami finansowymi dla firm wdrażających taki system. Jeden z przykładów aplikacji demonstrujący w jaki sposób robot Mitsubishi Electric może być rozszerzony o pełną widoczność swojej pracy prezentuje aplikacja dostępna pod linkiem [link].

Firma Multi-Aut opowiadała o kompleksowych, dedykowanych rozwiązaniach dla branży motoryzacyjnej oraz o swoich referencjach, m.in. zdumiewającej aplikacji z wykorzystaniem 100 robotów Mitsubishi Electric.

W przypadku takich aplikacji, gdzie mamy tak duże ilości robotów czy inne maszyny wiemy jak obecnie duży nacisk kładą firmy na Predykcyjne Utrzymanie Ruchu (ang. Predictive Maintenance), dlatego zaprezentowaliśmy przekrój rozwiązań, które pomogą zapobiec awariom, a tym samym przestojom na liniach produkcyjnych. W przypadku takich aplikacji ważne będzie przetwarzanie dużej ilości danych, a więc niezbędne będą wydajne sieci przemysłowe oraz odpowiednie podejście do procesu zbierania danych, które niosą sobie jakąś wartość. Istotne jest również to, że roboty i serwonapędy Mitsubishi Electric są już same w sobie sensorami – co pokrywa się z tematyką Internet of Things. W prezentacjach przedstawiliśmy zatem jak wykorzystać technologie Edge Computing poprzez dedykowany C Application Server Mitsubishi Electric i jak przesłać np. do systemów Cloudowych niezbędne dane z perspektywy predykcyjnego utrzymania ruchu, aby w jak najbardziej optymalny sposób wykorzystać dane gromadzone przez robota, serwonapędy czy inne maszyny.

Firma FUKS przedstawiła swoje rozwiązania do kontroli jakości w maszynach montażowych, a firma Zakład Przemysłowych Systemów Automatyki opowiadała o tym jak przetwarzać dane z procesów produkcyjnych oraz dlaczego jest to tak ważne. Kolejni nasi partnerzy, czyli firmy Auto-Bast oraz TKM projekt zaprezentowali swoje portfolio wdrożeń w firmach z branży motoryzacyjnej, m.in. montaż silników elektrycznych oraz nagrzewnicy samochodowej

Wisienką na torcie było wystąpienie przedstawicieli firmy Toyota Motor Manufacturing Poland z Wałbrzycha, którzy opowiadali o swoim zakładzie produkcyjnym. Po ich prezentacji nie było osoby, która by się nie zgodziła ze stwierdzeniem, że dzięki wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań są firmą zasługującą na miano „Smart Factory”. Prezentację firmy Toyota najlepiej opisuje materiał filmowy [link].

Konferencję zakończyliśmy bardzo ciekawą prezentacją dotyczącą silników hybrydowych oraz wodorowych firmy Toyota Motor Poland. W wystąpieniu przedstawionych było kilka ciekawych zagadnień, m.in. to, że napędy hybrydowe do 66% dystansu poza miastem pokonują wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Silniki hybrydowe są niezwykle trwałe i niezawodne, a także gwarantują najniższą emisję spalin. Co istotne firma Toyota w latach 2012 – 2016 zarejestrowała 9125 patentów związanych z pojazdami o napędzie alternatywnym. W 2017 Toyota zainwestowała 9,3mld $ w badania i rozwój.

Ponadto analizy wskazują, że Polska produkuje rocznie 1mln ton wodoru, przede wszystkim na potrzeby przemysłu azotowego. Toyota ma przed 2020 rokiem, czyli jeszcze przed rozpoczęciem olimpiady dostarczyć zarządowi w Tokio ponad 100 autobusów wodorowych.

 

Cieszy nas fakt, że pomimo napiętych kalendarzy, goście wygospodarowali czas na udział w konferencji. To świadczy o tym, że zakłady produkcyjne chcą się rozwijać, optymalizować procesy produkcyjne oraz zwiększać swoją konkurencyjność na rynku.

Już dziś zapraszamy na V konferencję Automotive, która odbędzie się już na przełomie stycznia i lutego 2020 roku.  .

W przypadku jakichkolowiek pytań co do rozwiązań systemów automatyki, robotyki oraz „Smart Factory” zachęcamy do kontaktu z Jackiem Taczała – Automotive Coordinator, kom. 691 406 034, mail: jacek.taczala@mpl.mee.com

A co na temat konferencji mówili nasi Goście?

„Składam serdeczne podziękowania  za możliwość uczestnictwa w Konferencji „SMART FACTORY”.  Konferencja dała mi lepsze spojrzenie na możliwości które można wprowadzić za pomocą Waszych produktów. Konferencja na bardzo wysokim poziomie, Gratulacje.”

Romuald Osiński, AKS Precision Ball Polska

 

„Po pierwsze, ukłony dla słuchających. Poziom koncentracji na niesamowitym poziomie, sprawdzony na wieczornym quizie. #KUDOS Po drugie, z wielkim zaciekawieniem i szacunkiem dla prelegentów i ich firm, słuchałem, oglądałem przygotowane przez nich prezentacje. Po trzecie, dobór miejsca, organizacja od strony technicznej, stworzenie przestrzeni do rozmów poważnych, jak i luźnych. Za to wszystko wielkie dzięki dla Mitsubishi Electric Poland! Mam nadzieję, że udało mi się zaprezentować dobry poziom i spotkamy się jeszcze na kolejnych edycjach.”

Konrad Pilarski, Multi-Aut