Bitwa o dołek

Piotr KołaczekRozrywka

Golf, co być może zaskoczy wielu Czytelników, jest sportem masowym i olimpijskim. Według różnych szacunków, na całym świecie uprawia go ponad 120 milionów ludzi. Rozgrywany na świeżym powietrzu, w niepowtarzalnej atmosferze, sprzyja kontaktom międzyludzkim, nawiązywaniu znajomości i przyjaźni. Harmonijnie łączy się z turystyką: poszukując nowych wyzwań można zjeździć cały świat. Trudno znaleźć dwa identyczne pola golfowe.

Rekreacyjna rozgrywka oznacza kilkukilometrowy spacer wśród zieleni, w atmosferze sprzyjającej skupieniu i relaksowi, natomiast turnieje dostarczają mocnych wrażeń i solidnej dawki adrenaliny. Każdy może znaleźć w golfie coś dla siebie, bez względu na wiek i sprawność fizyczną (jeśli na początku jest słaba, na pewno poprawi się po pewnym czasie).

Zasady

Standardowe pole golfowe ma 18 dołków, jednak niektórzy twierdzą, że wystarczy rozegrać z kimś trzy, żeby się przekonać, jakim jest człowiekiem. Dziewiętnastym dołkiem nazywany jest klubowy barek, dla wielu bardzo istotny element każdej rozgrywki.
Idea gry jest prosta: uderzając piłeczkę golfową kijem należy umieścić ją kolejno w 18 dołkach. Wygrywa ten, kto wykona mniej uderzeń. Grać można indywidualnie lub zespołowo, w różnych konfiguracjach, na przykład dwóch graczy używających jednej piłeczki przeciwko podobnemu zespołowi.

Żeby nie było zbyt prosto, pole golfowe może mieć bardzo zróżnicowane ukształtowanie terenu (pagórki o mniejszym lub większym nachyleniu stoku, zbiorniki wodne, obszary piaszczyste – bunkry) dodatkowo urozmaicone przeszkodami w rodzaju drzew, krzaków, wysokiej trawy. Przeszkody wymagają zastosowania kijów o odpowiednich parametrach: długości, kącie nachylenia główki itp. Gracz na polu może przenosić w torbie najwyżej 14 kijów.
Zasady gry skodyfikowano w 1754 roku w szkockim Klubie Golfowym Royal and Ancient of St. Andrews, który istnieje do dziś i ma się bardzo dobrze. Są i tacy, którzy palmę pierwszeństwa przypisują klubowi Gentlemen Golfers of Edinburgh, który miał ułożyć liczący 13 punktów regulamin z myślą o pierwszych międzynarodowych zawodach, rozgrywanych w 1744 roku w Leith. Choć językiem golfa od XVIII wieku nieodmiennie pozostaje angielski, przepisy ewoluowały, i dzisiaj przebieg gry, zachowanie graczy i wiele innych aspektów regulują 34 reguły wraz z czterema załącznikami. Najnowsza wersja regulaminu została wydana w październiku 2011 roku przez wspomniany wcześniej The Royal and Ancient Golf Club of St. Andrews oraz The United States Golf Association (USGA). Można tam znaleźć przepisy dotyczące wszystkich istotnych aspektów gry oraz większości możliwych sytuacji.

Etykieta

Regulamin gry uzupełnia etykieta golfa: zbiór zwyczajowych, aczkolwiek konsekwentnie przestrzeganych zasad, dzięki którym na polach golfowych całego świata panuje podobna atmosfera dyskretnej elegancji i szacunku dla partnerów. Etykieta wyznacza granice modzie (strój do golfa jest wszędzie podobny: koszulka polo lub golf, spodnie długie lub krótkie, zawsze z paskiem, ale w żadnym wypadku nie dżinsy, czapka z daszkiem lub daszek, obuwie sportowe). Etykieta określa zachowanie na polu, zobowiązuje do dbałości o nawierzchnię, zachowania odpowiedniego tempa gry itp.

Kwestia pieniędzy

W Europie Wschodniej i Środkowej golf przez długie lata był uważany za sport ekscentryków i bogaczy. Jako taki nie mógł liczyć na zrozumienie ani tym bardziej wsparcie władzy ludowej. Obecnie z roku na rok staje się co raz bardziej popularny i coraz bardziej dostępny. Nadal jest uważany za drogą rozrywkę. Nie bez powodu: zagospodarowanie i utrzymanie pola o powierzchni kilkudziesięciu hektarów musi kosztować, a koszty ostatecznie obciążają graczy. Im jest ich mniej, z tym większymi wydatkami muszą się liczyć. To rodzaj golfowego „paragrafu 22”: żeby sport stał się popularny, powinien być tańszy. Z drugiej strony, nie może być tańszy, dopóki nie zacznie być popularny, bo tylko wtedy koszty rozłożą się na większą liczbę zawodników.
Osobna sprawa to ceny kijów i akcesoriów. Podobnie jak w przypadku innych sportów, można kupić sprzęt za kilkaset albo tysiąc kilkaset złotych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wydać kilkanaście tysięcy i więcej. Cena zależy od jakości, renomy producenta oraz mody obowiązującej w danym sezonie.

Golf a Mitsubishi Electric

Firma Mitsubishi Electric od lat jest zaangażowana w organizację najważniejszych wydarzeń golfowych.

Dzięki Mitsubishi Electric, w maju 2007, podczas mistrzostw The Players, po raz pierwszy wykorzystano ekrany wykonane w technologii Diamond Vision. Dzięki nim widzowie mogli doświadczyć niespotykanych dotąd wrażeń: na ekranach wyświetlano relacje wideo, prezentowano aktualne wyniki oraz informacje o graczach i polu golfowym. Oddziały Mitsubishi Electric oficjalnego partnera oraz oficjalnego sponsora PGA TOUR.

Począwszy od roku 2009 Mitsubishi Electric jest sponsorem turnieju w Hualalai na Hawajach, rozgrywanego na rozpoczęcie sezonu. W ramach umowy sponsorskiej dostarcza ekrany LED, na których prezentowane są wyniki zawodników.



O autorze

Piotr Kołaczek